6.1 Incidentele baten en lasten
Om te bepalen of er in de begroting en meerjarenraming sprake is van structureel evenwicht dient inzichtelijk gemaakt te worden welke incidentele baten en lasten de begroting en meerjarenraming bevat.
De incidentele baten en lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief.
In het algemeen geldt, dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn dus de regel, incidentele lasten zijn de uitzondering. Dit betekent dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt.
Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Dit noemt men ook wel structureel bestaand beleid. Dit laat onverlet, dat de hoogte van de structurele baten en lasten jaarlijks kan fluctueren.
Van structurele baten en lasten is ook sprake indien de ramingen bijvoorbeeld om het jaar opgenomen zijn. Zolang deze posten maar periodiek terug blijven komen en er geen eindtijd bepaald is. Deze fluctuaties blijken uit de meerjarenraming. Ook door nieuw beleid of door bezuinigingen kunnen de hoogte van structurele lasten en baten worden beïnvloed.
Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Een begroting, meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige zaken bevatten.
Incidentele baten en lasten | Herkomst | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | |||||
SPUK Sport | Programmabegroting 2021 & 2022 | -0,55 | |||
Implementatie nieuw financieel systeem | Programmabegroting 2023 | 0,15 | |||
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | |||||
Parkeerbeleid | Programmabegroting 2023 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
3. Economie | |||||
Integraal evenementenbeleid | Programmabegroting 2023 | 0,18 | |||
Bijdrage fonds Bovo | Programmabegroting 2023 | -1,33 | -0,23 | ||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
Sport, kunst en cultuur (fonds) | Programmabegroting 2023 | 1,00 | |||
Samenwerking 1Twente in 2023 (amendement) | Programmabegroting 2023 | 0,15 | |||
Verdere professionalisering Omroep Almelo (amendement) | Programmabegroting 2023 | 0,08 | |||
6. Sociaal domein | |||||
Wijkcentrum Egbertus (amendement) | Programmabegroting 2023 | 0,02 | |||
8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing | |||||
Implementatie Omgevingswet | Programmabegroting 2019 | 0,06 | 0,06 | ||
Totaal incidentele baten en lasten | 0,05 | 0,13 | 0,30 | 0,30 | |
-/- = voordeel/baten, + = nadeel/lasten (bedragen x 1 mln euro) |
Toelichting:
0. Bestuur en ondersteuning
SPUK Sport
Vanaf 1 januari 2019 is de btw-sportvrijstelling verruimd. Hiermee is de aftrek van voorbelasting op de kosten betreffende aanschaf, onderhoud, beheer en exploitatie van sportaccommodaties komen te vervallen. Ter compensatie kunnen gemeenten in de periode 2019-2023 een specifieke uitkering stimulering sport (SPUK) aanvragen.
Implementatie nieuw financieel systeem
Voor de implementatie van het nieuwe financiële systeem is in 2023 incidenteel 150.000 euro benodigd. Bedoeld voor de inhuur van noodzakelijke expertise, projectleiding en begeleiding van het inkoop- en aanbestedingstraject.
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Parkeerbeleid
Voor een periode van 4 jaar wordt jaarlijks 300.000 euro beschikbaar gesteld om parkeren in de binnenstad te verbeteren.
3. Economie
Integraal evenementenbeleid
In 2023 gaan we een integraal evenementenbeleid opstellen. We schrijven daarin op wat het profiel van Almelo is en hoe evenementen daaraan bijdragen. Het evenementenbeleid geeft onder andere duidelijkheid over zaken als subsidieverlening, economische waarde van evenementen, veiligheid en de rollen en taken van de gemeente en Stichting Almelo Promotie. Een duidelijk en integraal evenementenbeleid zal bijdragen aan een kwalitatief hoogwaardig en gevarieerd evenementenaanbod.
Bijdrage fonds Bovo
In 2023 is rekening gehouden met een opbrengst van 1,3 miljoen euro vanuit de bijdrage voor bovenwijkse voorzieningen. In 2024 wordt nog een opbrengst van afgerond 230.000 euro voorzien. Na 2024 worden geen opbrengsten meer verwacht als gevolg van het voltooien van de gronduitgifte.
5. Sport, cultuur en recreatie
Sport, kunst en cultuur (fonds)
Om een externe impuls te geven aan sport, kunst en cultuur stellen wij een fonds in. Wij vinden dat deze voorzieningen voor iedereen toegankelijk moeten blijven. Ook voor de jeugd. Hiervoor wordt een bedrag van 1 miljoen euro beschikbaar gesteld.
8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Implementatie Omgevingswet
Voor de implementatie van de Omgevingswet zijn tot en met 2024 incidentele middelen beschikbaar gesteld.