Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Euregio
Euregio
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-218
V
Eigen vermogen
2.305
2.523
Vreemd vermogen
23.389
12.189
Solvabiliteit (EV/TV)
9,0%
17,1%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Voor de EUREGIO is het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor EUREGIO niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan de deelnemende gemeenten.
De begroting 2023 is pas in januari 2023 aan de orde. De begroting 2022 is vastgesteld door het algemeen bestuur van EUREGIO. De bijdrage voor 2022 van Almelo wordt begroot op 21.208 euro. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-213
V
Eigen vermogen
336
550
Vreemd vermogen
8.166
10.342
Solvabiliteit (EV/TV)
4,0%
5,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De totale gemeentelijke bijdrage 2023 aan het GBT is 13,3 miljoen euro, waarvan Almelo 1,8 miljoen euro bijdraagt. Het GBT heeft een beperkt weerstandsvermogen waarmee incidentele knelpunten in de bedrijfsvoering kunnen worden opgevangen.
- Gemeenschappelijke regelingen Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)
Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-136
V
Eigen vermogen
1.564
1.550
Vreemd vermogen
7
-
Solvabiliteit (EV/TV)
99,6%
100,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De begroting van het OLCT bevat slechts de verrekening van het dividendresultaat uit de dochteronderneming Crematoria Twente B.V. (CT). De beheerskosten van de gemeenschappelijke regeling worden in mindering gebracht op het uit te keren dividend.
Uitgangspunt voor de begroting is de besluitvorming inzake het dividendbeleid van Crematoria Twente B.V. van februari 2014. Kern van de afspraken dat er vanaf 2016 jaarlijks een basisdividend van 375.000 euro wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders, voor zover de solvabiliteit en uitkeringstoets dit toelaten. Het aandeel van de gemeente Almelo in dit basis dividend is circa 46.000 euro per jaar.
In de ontwerpbegroting 2022 is een dividenduitkering opgenomen van 375.000 euro. Na aftrek van de kosten van de GR OLCT is de verwachting dat een bedrag van 359.000 euro zal worden uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten.In de ontwerpbegroting 2023 is een dividenduitkering opgenomen van 375.000 euro. Na aftrek van de kosten van de GR OLCT is de verwachting dat een bedrag van 359.000 euro zal worden uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten. De gemeente Berkelland maakt vanaf 1 januari 2023 geen meer deel uit van de GR OLCT, en ontvangt geen dividend meer.
De gehanteerde uitgangspunten in de begroting 2023 zijn conform de besluiten van het algemeen bestuur.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico van OLCT beperkt zich tot het risico van dochteronderneming CT. De risico's van CT zijn van invloed op de hoogte van het dividend dat het OLCT ontvangt. De meeste bedrijfsrisico's van CT zijn afgedekt door procedures, verzekeringen en tarieven. Een ander bedrijfsrisico vormt de vestiging van een concurrent binnen het verzorgingsgebied. In 2012 is daarom besloten tot een nieuwe strategie om dit risico te verkleinen.
- Gemeenschappelijke regelingen Samen Twente
Samen Twente
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-489
V
Eigen vermogen
10.848
16.055
Vreemd vermogen
7.073
5.846
Solvabiliteit (EV/TV)
60,5%
73,3%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Samen Twente is ontstaan vanuit de voormalige Regio Twente en is opgericht door 14 Twentse gemeenten. De organisatie bestaat uit de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Twente (GGD Twente), Veilig Thuis Twente (VTT) en de Organisatie voor inkoop van Zorg en Jeugd in Twente (OZJT). Zowel Kennispunt Twente als Samen14 zijn als gast ondergebracht.
De begroting heeft in 2023 een omvang van afgerond 45,6 miljoen euro. Dit is een daling met ongeveer 8,4 miljoen euro ten opzichte van de primaire begroting van 2022. Deze daling komt door de veranderopdracht Regio Twente waarbij er taken die voorheen door Regio Twente werden uitgevoerd, vanaf 1 januari 2022 op een andere wijze zijn georganiseerd en geen onderdeel zijn van Samen Twente.
Het aandeel gemeentelijke bijdrage is geraamd op 33,3 miljoen euro. Deze bijdrage is ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 gestegen met afgerond 2,6 miljoen euro. De grootste stijging (1,35 miljoen euro) wordt veroorzaakt door het toepassen van de loon- en prijscompensatie-spelregels van de Twentse gemeenten voor verbonden partijen. De structurele componenten van de cao 2021-2022 zorgen voor een forse stijging van de lonen.Welke risico's loopt de gemeente?
De begroting 2023 van Samen Twente is de eerste begroting van de nieuwe organisatie die na de ontvlechting van de Regio Twente is ontstaan. In deze begroting wordt inzichtelijk gemaakt welke activa en passiva zijn overgegaan naar Samen Twente. Door de verschillende ontvlechtingen verschuift 1,6 miljoen euro aan structurele dekking voor de overhead, omdat deze meegaat naar de nieuwe organisaties/gastheren. De dekking verdwijnt, maar voor de kosten zullen maatregelen/taakstellingen getroffen moeten worden om deze naar beneden bij te stellen. Zoals uiteengezet in de eindtoets zijn er voor ongeveer 1,4 miljoen euro aan taakstellingen in de overhead/bedrijfsvoering geïdentificeerd en vanaf de begroting van 2022 doorgevoerd. Voor de resterende 198.000 euro moet de komende jaren aanvullend bezuinigd worden. Voor de invulling hiervan heeft het algemeen bestuur reeds besloten deze te vinden in het primaire proces en/of de programmaoverhead hiervan. Ook is besloten om voor deze opgave drie jaar de tijd te nemen en deze in de tussentijd te financieren uit het hiervoor gereserveerde deel van het frictiebudget. De drie jaar gaat in vanaf 2022.
De gemeentelijke bijdrage voor 2023 bedraagt 3,8 miljoen euro. - Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Twente
Recreatieschap Twente
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Solvabiliteit (EV/TV)
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De organisatie is gestart op 1 januari 2022. Het Recreatieschap Twente is verantwoordelijk voor de exploitatie van de recreatieparken Hulsbeek, Rutbeek en Lageveld. Daarnaast beheert en onderhoudt Recreatieschap Twente de recreatieve Twentse fietspaden en de diverse routesystemen voor fietsen, wandelen, mountainbiken, paardrijden en auto’s (inclusief alle informatielocaties). Deze voorzieningen zijn gericht op de Twentse inwoner en op de toerist.
De bedrijfsvoering van het recreatieschap wordt uitgevoerd door de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Samen Twente waarmee een dienstverleningsovereenkomst (DVO) is gesloten. Door de duidelijke DVO met de GR Samen Twente, en een separate administratie, blijft er een heldere en transparante scheiding tussen de financiën van het Recreatieschap Twente en de GR Samen Twente.
Welke risico's loopt de gemeente?
De totale gemeentelijke bijdrage bedraagt voor 2023 3,0 mln euro. Voor Almelo is dit een bedrag van 344.215 euro.
Taakstelling
In het saldo van Recreatieve Voorzieningen is een nog resterende taakstelling verwerkt van afgerond 157.000 euro. In 2021 is de begroting van Recreatieve Voorzieningen verder geactualiseerd aan zowel de lasten- als de batenkant met raming van aanvullingen op het gebied van erfpacht- en parkeerinkomsten. Met de aanvullende baten op het gebied van parkeerinkomsten is vanaf 2021 de resterende taakstelling van 237.000 euro verlaagd met 80.000 euro naar een nog in te vullen taakstelling van bijna 157.000 euro structureel. Enkele jaren geleden heeft de Provincie Overijssel de jaarlijkse onderhoudsbijdrage afgekocht. Deze afkoopsom is gereserveerd. In verband met het vervallen van de jaarlijkse bijdrage moest Recreatieve Voorzieningen initieel totaal 603.885 euro bezuinigen. De afspraak met het algemeen bestuur is dat voor zover deze taakstelling niet wordt gerealiseerd, deze onttrokken wordt aan de hiervoor ingestelde reserve Provinciale bijdrage. Maatregelen om te komen tot structurele invulling van de taakstelling zijn het verder verhogen van de parkeerinkomsten op de drie recreatieparken alsmede inkomsten uit evenementen en de verwachte erfpacht opbrengsten naar aanleiding van het te realiseren bungalow park op Het Rutbeek.
De gehanteerde uitgangspunten in de begroting 2023 zijn conform de besluiten van het algemeen bestuur. - Gemeenschappelijke regelingen Twenteboard Development
Twenteboard Development
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Solvabiliteit (EV/TV)
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Twente Board is de samenwerking tussen Ondernemers, Onderwijsinstellingen en Overheid, met als doel het versterken van de economie in Twente. DIt gebeurd door mee te denken en te investeren in kansrijke en innovatieve projecten. Twente Board wordt in de uitvoering bijgestaan door een uitvoeringsorganisatie. De uitvoeringsorganisatie onderhoudt en versterkt het regionale ecosysteem, met de strategische agenda van Twente Board als leidraad. De organisatie werkt samen met de regionale partners. Daarbij gaat het om het signaleren van trends en ontwikkelingen, verkennen van kansen, in de inzet van financiële middelen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De bijdrage in 2023 voor de gemeente bedraagt 656.116 euro.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-2.294
V
Eigen vermogen
5.231
9.126
Vreemd vermogen
115.211
114.492
Solvabiliteit (EV/TV)
4,3%
7,4%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Vorig jaar werd verwacht dat een tekort zou ontstaan van 4,7 miljoen euro op netto contante waarde per 1-1-2021. Dat is 5,1 miljoen euro op prijspeil 1-1-2022. De concept grondexploitatie per 1-1-2022 sluit op een voordelig resultaat van 7,1 miljoen euro per 1-1-2022 en verbetert dus met 12,3 miljoen euro.
De belangrijkste reden voor verbetering van de grondexploitatie is dat in 2021 meer kavels zijn uitgegeven dan verwacht (17,9 hectare, in plaats van 11,5 hectare ) en daarnaast overeenstemming is bereikt over de (toekomstige) uitgifte van in totaal 25 hectare. Dit resulteert in een verkorting van de looptijd van het project. Uitgifte vindt sneller plaats, tegen hogere grondprijzen en tevens wordt een groter oppervlak dan begroot uitgegeven. Dit alles heeft ook een positief effect op de begrote civieltechnische werken en plankosten.
De actuele grondexploitatie van het RBT/XL Businesspark kent een looptijd tot en met 2025. Het dagelijks bestuur heeft de projectorganisatie opdracht gegeven om in samenspraak met de deelnemers een stappenplan uit te werken voor de liquidatie van de GR.
Welke risico's loopt de gemeente?
De mogelijke risico’s worden door het openbaar lichaam RBT via een verdeelsleutel verdeeld over de deelnemende partijen aan de regeling. De gemeente Almelo participeert voor 23% risicodragend in de grondexploitatie van het RBT.
- Gemeenschappelijke regelingen Ontplooj
Ontplooj
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-20
V
Eigen vermogen
-
20
Vreemd vermogen
-
3.040
Solvabiliteit (EV/TV)
0,7%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
In 2021 is stichting NUO, met als handelsnaam Ontplooj, opgericht. Ontplooj is gevestigd in Almelo en op 1 oktober 2021 van start gegaan met de activiteiten. Ontplooj is een private partij.
Ontplooj heeft als doel om mensen met een beperking en met een grote afstand tot de arbeidsmarkt zich te laten ontwikkelen binnen en buiten de stichting, waarbij de behoeften en ontwikkelmogelijkheden van het individu het uitgangspunt vormen. Ontplooj heeft geen winstoogmerk en beperkt zich tot het uitvoeren van werkzaamheden van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Participatiewet en overige wettelijke taken op het gebied van de (sociale) werkvoorziening. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd voor de gemeenten Almelo, Twenterand, Wierden, Tubbergen en Dinkelland op basis van dienstverleningsovereenkomsten. Commerciële dienstverlening aan derden wordt alleen uitgevoerd wanneer dit bijdraagt aan de doelen van Ontplooj. Met de 5 gemeenten zijn dienstverleningsovereenkomsten afgesloten.Welke risico's loopt de gemeente?
De volgende uitgangspunten zijn gehanteerd als basis voor de begroting 2023 en het
meerjarenperspectief 2024-2026;
Ontwikkeling SW-populatie: in de berekening van de aantallen SW-medewerkers (nominaal en fte) is
rekening gehouden met een uitstroom overig van 2,6% en daarnaast de pensioneringen. De totale
uitstroom is daarmee 6,5% in 2023. In het meerjarenperspectief is de uitstroom in 2024: 8,2%, in
2025: 8,4% en in 2026: 8,2%.
Voor de berekening van het aantal medewerkers beschut vanuit de Participatiewet is geen rekening
gehouden met uitstroom. Instroom is op basis van opgave gemeenten:
- Almelo: 10 personen per jaar
- Dinkelland: 1 persoon per jaar
- Tubbergen: 1 persoon per jaar
- Twenterand: 3 personen per jaar
- Wierden: 1 persoon in 2024 en 1 persoon in 2026
In de begroting wordt gerekend met het gemiddeld aantal medewerkers in een jaar.
De SW-medewerkers werkzaam binnen staf van Ontplooj worden ten behoeve van de begroting in twee
groepen gedeeld:
1. Medewerkers die een formatieplaats invullen genoemd in het inrichtingsplan.
2. Medewerkers die werkzaamheden verrichten ondersteunend aan staf en leiding. Zij zijn ingedeeld
in de groep individueel gedetacheerd.Doel van deze methode is een eerlijke verdeling tussen gemeenten op basis van diensten die ze afnemen en aantal medewerkers per dienst. Het resultaat van Ontplooj is na bijdrage gemeenten 0 euro.
De berekening is als volgt opgebouwd:
1. Ontplooj betaalt een tarief per fte aan opbrengsten aan de gemeenten, gebaseerd op de begrote
toegevoegde waarde.
2. Ontplooj ontvangt een tarief per medewerker nominaal aan begeleidingsfee van de gemeenten. Dit tarief
is gebaseerd op de begrote directe kosten en een deel van de indirecte kosten.
Bovenstaande tarieven zijn afhankelijk van de categorie waarin de medewerker werkzaam is: beschut,
groepsdetachering of individuele detachering.
3. Ontplooj ontvangt een tarief per medewerker nominaal voor de uitvoering van HR werkgeverstaken en/of
verloning. Dit tarief is gebaseerd op de directe kosten en een deel van de indirecte kosten.
De gemeenten die bijdragen betreffen: Almelo, Dinkelland, Tubbergen, Twenterand en Wierden.
De gemeenten Dinkelland, Tubbergen, Twenterand en Wierden betalen 15% opslag over de totale bijdrage ten
behoeve van potentiële frictiekosten. - Gemeenschappelijke regelingen Stadsbank Oost Nederland (SON)
Stadsbank Oost Nederland (SON)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
117
N
Eigen vermogen
1.183
971
Vreemd vermogen
15.001
14.323
Solvabiliteit (EV/TV)
7,3%
6,3%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2023 zal uittreding plaatsvinden van de Gemeente Aalten. De financiële implicaties zijn in de meerjaren begroting verwerkt. Voor SON is het noodzakelijk om structureel de continuïteit van de dienstverlening te borgen. Vanuit de 21 gemeenten is hiervoor een extra bedrag nodig van 295.000 euro. Concreet wil men binnen SON tot 2,5 fte beschikbaar hebben om op te leiden voor directe interne doorgroei bij vrijval van functies.
Welke risico's loopt de gemeente?
In de gemeentelijke bijdragen is een prijscompensatie (4,2% voor de tarieven in de dienstverlening en 3,4 % voor de bijdrage in de bestaanskosten) doorberekend.
De gemeentelijke bijdragen stijgen hierdoor met 2,3 % ten opzichte van de primaire begroting 2022. Daarnaast is er extra budget voor de borging van de continuïteit van de dienstverlening opgenomen en verdeeld over de deelnemende gemeenten, dit is een totaal bedrag van 295.000 euro . De bijdrage van de gemeente Almelo stijgt met 30.523 euro naar 892.595 euro in 2023. - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Twente (ODT)
Omgevingsdienst Twente (ODT)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-1.217
V
Eigen vermogen
1.671
2.348
Vreemd vermogen
1.616
1.784
Solvabiliteit (EV/TV)
50,8%
56,8%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
OD Twente is gestart op basis van inputfinanciering waarbij de budgetten van de in te brengen taken en fte zijn ingebracht. Bij de voorbereiding op de OD Twente hebben de deelnemers de introductie van outputfinanciering opgenomen in het bedrijfsplan; met als geplande startdatum 1 januari 2022. Het Algemeen Bestuur OD Twente heeft gekozen voor een gefaseerde invoering van outputfinanciering. Middels het traject outputfinanciering moet een solide en gebalanceerde financieringsbasis worden bepaald.
De OD Twente bevindt zich in een vervolgfase van de voorbereiding op outputfinanciering waarbij een relatie wordt gelegd tussen de jaarproductie voor een deelnemer en de door die deelnemer te betalen jaarbijdrage. De ontwerp Programmabegroting 2023 indiceert de voor 2023 voorziene jaarbijdrage van een deelnemer maar gaat ook uit van een variabele component indien de gevraagde jaarproductie hoger of lager uitvalt.
De totale lasten in de begroting 2023 bedragen 13,2 miljoen euro. De ODT heeft zich een besparing ambitie opgelegd van 335.960 euro en hoopt daarmee uit te komen op een totaal van lasten na besparing van 12,9 miljoen euro.Gemeentelijke bijdrage aan OD Twente
2023
2022
verschil
procentueel
Totale begroot OD Twente
12.890
12.451
439
3,40%
Bijdrage gemeente Almelo
2.089
1.937
152
7,28%
Bedragen x 1.000 euro
Het verschil van 439.000 euro wordt grotendeels veroorzaakt door de loon- en prijsindexatie, extra capaciteit 0,75 fte t.b.v. wet natuurbescherming / Flora en Fauna en 2 fte juridische capaciteit.
Welke risico's loopt de gemeente?
Bij de oprichting van de ODT heeft de gemeente Almelo robuust ingebracht, in tegenstelling tot aantal andere gemeenten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de uitvoeringscapaciteit voor Almelo is gebruikt voor andere deelnemers. Dit heeft geleid tot flinke achterstanden bij Almelo. Daarnaast bleef de uitvoerig binnen het (milieuspecialistisch) pluspakket achter bij de programmering. Voor het komend jaar wordt er vanuit de bestemmingsreserve extra budget beschikbaar gesteld voor uitbreiding van de capaciteit, om de in het verleden ontstane werkvoorraad over een periode van twee jaar deels te verlagen. Voor Almelo zaak hier alert op te blijven en toe te zien dat dit ook daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden. Het risico op niet realiseren van de productie-aantallen blijft reëel.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Twente (VRT)
Veiligheidsregio Twente (VRT)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-1.335
V
Eigen vermogen
2.822
2.069
Vreemd vermogen
55.396
59.417
Solvabiliteit (EV/TV)
4,8%
3,4%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De begroting 2023 heeft een omvang van 67,8 mln euro. Het gemeentelijk aandeel daarvan is geraamd op 49,3 mln euro. De gemeentelijke bijdrage is ten opzichte van de begroting 2022 toegenomen met 1,5 mln euro (2,4%). Hiervoor is 1,3 mln euro (1,8 %) vanwege loon- en prijscompensatie, berekend volgens de vastgestelde financiële uitgangspunten. Het resterende bedrag wordt aangewend voor een correctie op de kapitaallasten (vervangingsinvesteringen). Daarnaast is de totale gemeentelijke bijdrage verhoogd met 0,3 mln euro.
De aanschaf van tankautospuiten, schuimblusvoertuigen en de nieuwbouw van de kazerne Almelo heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de waarde van de vaste activa. De gehanteerde uitgangspunten in de begroting 2023 zijn conform de besluiten van het algemeen bestuur. De stijging in 2023 van de bijdrage van de gemeente Almelo met 242.000 euro is deels conform verwachting (loon- en prijscompensatie) en wordt deels veroorzaakt door toekenning van een extra budget voor informatieveiligheid (totaal voor alle gemeenten 250.000 euro)
De gemeentelijke bijdrage aan de VRT bedraagt in 2023, inclusief het extra budget voor informatieveiligheid 5,8 mln euro. - Gemeenschappelijke regelingen Port of Twente Havenbedrijf
Port of Twente Havenbedrijf
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-51
V
Eigen vermogen
-
51
Vreemd vermogen
-
-
Solvabiliteit (EV/TV)
100,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De binnenhavens aan de Twentekanalen van de gemeenten Hengelo, Almelo. Enschede, Hof van Twente en Lochem vormen samen Port of Twente Havenbedrijf. Deze samenwerking is gebaseerd op de door de vijf gemeenten ondertekende overeenkomst dat beschouwd kan worden als een Wgr construct zonder rechtspersoonlijkheid (Wgr light). Het doel van de samenwerking is gebaseerd op het genereren van:
- meer (water) gebonden en verbonden bedrijven
- meer vervoer over water
- bijdragen in de circulaire economie en energietransitie,
en daarmee het bewerkstelligen van economische verbreding van de havengebieden en economische structuurversterking van de Regio Twente/Achterhoek.Welke risico's loopt de gemeente?
De bijdrage aan het gemeentelijk havenbedrijf is licht toegenomen. Conform het bedrijfsplan bedraagt de bijdrage voor 2023 117.391 euro.
Conform het bedrijfsplan kan er 575 uren aan ambtelijke inzet van Almelo worden gevraagd. Daarvan zijn er circa 250 opgenomen in de werkplannen. Dekking van de overige uren ontbreekt. Dit kan mogelijke problemen opleveren bij de uitvoering van het bedrijfsplan. Op dit moment is dit nog niet aan de orde, maar kan niet uitgesloten worden. Er wordt voorgesteld hiervoor wel een budget van 25.000 euro op te nemen in de begroting.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Cogas NV
Cogas NV
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-5.492
V
Eigen vermogen
199.111
144.771
Vreemd vermogen
93.923
113.434
Solvabiliteit (EV/TV)
67,9%
56,1%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De eind februari 2022 uitgebroken oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft geleid tot een sterke stijging
van de energieprijzen. Dit raakt zowel de afnemers van energie in directe zin alsook de netbeheerders. Welke effecten deze oorlog op langere termijn zal hebben, valt nu nog niet te overzien, maar rekening zal moeten worden gehouden met de kans dat er energieleveranciers zullen zijn die in betalingsproblematiek geraken. Dat betekent dat Coteq Netbeheer voor de nettarieven een debiteurenrisico op die afnemers loopt. Cogas Duurzaam loopt een direct
afnemersrisico op haar stadsverwarmings- en warmtekoude klanten.
De energietransitie is voor Cogas een grote uitdaging, die noopt tot het maken van keuzes. Cogas zal in de toekomst aardgasaansluitingen en daarmee inkomsten gaan verliezen. Daarom wordt ingezet op het uitbreiden van de posities in de warmte- en biogasinfrastructuur. Tevens is Cogas betrokken bij proefprojecten voor waterstof.
Wel moet worden erkend dat projecten op het gebied van de energietransitie, met name ten aanzien van
warmte, lange voorbereidingsperiodes hebben. Het gaat daarbij niet in het minst om besluitvorming door private- en bestuurlijke instanties.Welke risico's loopt de gemeente?
Tegenvallende bedrijfsresultaten kunnen gevolgen hebben voor de lange termijn dividendafspraken. Voor 2023 is een dividenduitkering begroot van 2,3 miljoen euro, met daarna het risico voor de gemeente als aandeelhouder, dit betreft tevens de hoogte van het ingebrachte nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 132.000 euro).
- Vennootschappen en coöperaties BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-236
V
Eigen vermogen
5.097
5.000
Vreemd vermogen
155.262
144.100
Solvabiliteit (EV/TV)
3,2%
3,4%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico en daarmee aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal. Voor Almelo komt dat neer op een risico van maximaal 0,4 miljoen euro. Het verwachte dividend in 2022 is 397.917 euro.
- Vennootschappen en coöperaties NV Industriegebouw Maatschappij (IGM)
NV Industriegebouw Maatschappij (IGM)
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-28
V
Eigen vermogen
1.446
1.474
Vreemd vermogen
8.310
7.092
Solvabiliteit (EV/TV)
14,8%
17,2%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De ingezette afbouw van de IGM is zichtbaar in de financiële positie van de IGM. De som van de materiële- en financiële vaste activa is gedaald naar 6,5 miljoen euro per 31 december 2021. Tegelijkertijd is ook de financiering verbeterd door een afname van de schulden. De leningenportefeuille zal naar verwachting vanaf najaar 2022 worden verkocht of worden afgestoten. Op 1 juli 2022 heeft IGM nog een drietal panden in portefeuille.
Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente Almelo is enig aandeelhouder en financier van de IGM, waardoor de gemeente risico loopt bij waardedaling van het vastgoed van IGM. Ook wanneer klanten van de IGM niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen loopt de gemeente risico.
- Vennootschappen en coöperaties Sportbedrijf Almelo BV
Sportbedrijf Almelo BV
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-189
V
Eigen vermogen
1.130
1.319
Vreemd vermogen
1.814
1.391
Solvabiliteit (EV/TV)
38,4%
48,7%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De stijgende gasprijzen vormen een steeds zwaardere last voor het Sportbedrijf Almelo. In vier jaar tijd zijn deze verachtvoudigd terwijl het verbruik nagenoeg gelijk is gebleven. Twee derde van de gasprijzen komen ten laste van het zwembad. Daarnaast loopt komend jaar het contract voor elektra af. Ook deze kosten zullen het komend jaar fors hoger uitkomen. Sportbedrijf Almelo gaat proberen aansluiting te zoeken bij de energie contracten van de gemeente.
Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente heeft een dubbelrol richting het sportbedrijf. Dit kan de relatie tussen eigenaar en opdrachtgever/subsidieverstrekker op gespannen voet zetten. Door een zuivere rollenscheiding op zowel bestuurs- als ambtelijk niveau wordt rolvermenging zoveel mogelijk voorkomen. De jaarlijkse subsidie aan het Sportbedrijf bedraagt circa 3,4 miljoen euro. Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 18.000 euro).
- Vennootschappen en coöperaties Twence Holding BV
Twence Holding BV
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-12.263
V
Eigen vermogen
142.825
149.786
Vreemd vermogen
88.640
123.067
Solvabiliteit (EV/TV)
61,7%
54,9%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Almelo is aandeelhouder van Twence Holding BV. De Almelose gemeenteraad heeft in 2015 bij motie besloten niet langer eigenaar te willen zijn van dit bedrijf. Sindsdien werken opeenvolgende colleges aan de verkoop van de aandelen Twence. Complex, want de aandelen mogen alleen verkocht worden aan mede-aandeelhouders. In het verleden wilden zij de Almelose aandelen echter niet voor een marktconforme prijs overnemen.
Op dit moment wordt opnieuw een verkooppoging ondernomen waarmee wordt nagestreefd de aandelen van Almelo (en Oldenzaal en Twenterand) te verkopen.
AVR is op 21 oktober 2021 een bodemprocedure gestart tegen Twence, haar dochterondernemingen en alle aandeelhoudende gemeenten omdat dit bedrijf als concurrent het niet eens is dat de aandeelhoudende gemeenten een afvallever- en verwerkingscontract hebben met Twence zónder dat deze opdracht openbaar is aanbesteed. AVR betwist de gebruikte uitzonderingsgronden om deze opdracht direct “in te besteden”. Deze rechtszaak loopt nog op het moment van schrijven van de Begroting 2023, uitspraak wordt in het voorjaar van 2023 verwacht.Welke risico's loopt de gemeente?
Na een externe bemiddeling eind 2021 is in het voorjaar van 2022 door alle aandeelhoudende gemeenten besloten tot het ondernemen van een nieuwe verkooppoging waarmee wordt beoogd de aandelen van de gemeenten Almelo, Oldenzaal en Twenterand te verkopen.. Dit proces is bij het schrijven van de Begroting 2023 nog in volle gang. Een voorspelling c.q. verwachting geven over de uitkomst van deze verkooppoging is niet mogelijk. Almelo blijft zich, net als in voorgaande jaren, onverkort inzetten om ons eigenaarschap van Twence Holding B.V. te beëindigen conform de wens van de gemeenteraad uit 2015.
- Vennootschappen en coöperaties Twente Milieu NV
Twente Milieu NV
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-
-1.257
V
Eigen vermogen
12.232
12.576
Vreemd vermogen
17.945
20.450
Solvabiliteit (EV/TV)
40,5%
38,1%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 127.000 euro). Het risico van Twente Milieu lijkt stabiel. Twente Milieu heeft zich in de afgelopen jaren financieel goed ontwikkeld.
Overige vennootschappen
- Overige vennootschappen CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-43
V
Eigen vermogen
393
312
Vreemd vermogen
27
22
Solvabiliteit (EV/TV)
93,6%
93,4%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Nihil.
- Overige vennootschappen Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Financiële kengetallen
1-1-2021
31-12-2021
V/N
Financieel resultaat
-34
V
Eigen vermogen
1.569
1.535
Vreemd vermogen
19
7
Solvabiliteit (EV/TV)
98,8%
99,5%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Men is voornemens om de vennootschap medio 2022 op te heffen en de resterende liquide middelen uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Welke risico's loopt de gemeente?
Nihil.