Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

5.3.4 Taakveld verkeer en vervoer (grijs)

De ambities vanuit de stedelijke ontwikkeling en leefbaarheid in de wijken betekenen een extra investering en capaciteitsvraag op dit taakveld. In 2023 actualiseren we de mobiliteitsvisie en werken dit uit tot een concreet uitvoeringsprogramma, ter voorbereiding op de begroting 2024. Die aanpak wordt verwoord in de perspectiefnota 2024 en de middelen worden opgenomen in de Nota Kapitaalgoederen vanaf 2024.

Verharding

Areaal

Het areaal verharding is ongeveer 4,7 miljoen m 2 groot. De helft (50%) van het areaal bestaat uit elementenverharding en iets meer dan 49% bestaat uit asfaltverharding. Betonverharding betreft circa 1% van het totale areaal.

Beleidskaders

Voor het technisch onderhoud (heel en veilig) is geen beleidskader vastgesteld, wel hanteren we vanaf 2023 een werkwijze voor wegen waarin we ons blijven verbeteren en aanpassen aan actualiteit (onderhoudswijzen, kosten per eenheid, standaardisering en dergelijke). Het wettelijk minimum is leidend, op basis van de landelijke systematiek van het CROW. De aanpak van de gemeente is gericht op: minimale inzet en kosten, om veiligheid en functionaliteit te borgen, kapitaalvernietiging te voorkomen en hergebruik te optimaliseren, kortom kwaliteitsniveau Basis. Deze aanpak is vastgelegd in het beheerplan dat eind 2019 is opgesteld.

Kwaliteit

De kwaliteit van de wegen wordt iedere 2 jaar gemeten. In 2022 inspecteren we en begin 2023 hebben we de resultaten daarvan. Het kwaliteitsniveau Basis blijft het uitgangspunt, waarbij de kwaliteit door de extra inzet op groot onderhoud en vervanging naar verwachting verder toeneemt.

Speerpunten

We lopen de achterstand in groot onderhoud en vervanging, die in de afgelopen jaren is ontstaan, verder in. Extra inzet met een planmatige en integrale aanpak werpt zijn vruchten af. We hebben nog een hele opgave, en het is een forse klus om tegelijkertijd Almelo bereikbaar te houden, maar we mogen trots zijn op de resultaten.

We zetten daarnaast de gestructureerde, wijkgerichte, aanpak van het klein onderhoud aan de verhardingen voort. Kleine onderhoudsopgaven worden wijk voor wijk verholpen. Klein onderhoud, dat zich richt op het wegwerken van plaatselijke schades, levert directe verbetering van de kwaliteit op en kan groot onderhoud uitstellen. Tegelijk worden planmatige werkzaamheden als aanpak boomwortelschade en bermonderhoud meegenomen.

We blijven het onderhoud, zowel klein als groot onderhoud, waar mogelijk combineren met een integrale opgave. Duurzaamheid, leefbaarheid en klimaat krijgen in de vorm van meer groen en blauw een meer prominente plek, zoals het project Witvoetenstraat/Gravenstraat of het Largasproject aan de Henriette Roland Holstlaan laten zien. In 2023 worden onder andere de Wierdensestraat en Nijreessingel aangepakt voor onderhoud. Keuzes in de stedelijke ontwikkeling zijn van invloed op de uitvoeringsplanning, die hierdoor steeds dynamischer wordt. De verkeersveiligheid blijft een belangrijk en structureel aandachtspunt bij deze opgaven. Vooral bij wegen die het einde van hun levensduur hebben bereikt zijn kansen voor een integrale kwaliteitsverbetering. Het investeringsprogramma voor infra kent in 2023 projecten als de camerahandhaving in de binnenstad en een proef met vrij rechts afslaan van de Henriette Roland Holstlaan naar de Nijreessingel.

Financiële consequenties in de begroting

Verharding

2023

2024

2025

2026

Vervangingsinvestering

3.215

3.215

3.215

3.215

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

-

139

279

418

Groot onderhoud

2.251

2.251

2.251

2.251

Klein onderhoud

698

698

698

698

Schoonhouden

1.706

1.706

1.706

1.706

Bedragen x 1.000 euro

Civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies

Areaal

Er zijn 452 civieltechnische kunstwerken (bruggen tunnels, oeverconstructies en kademuren). Het gehele areaal kunstwerken en waterbouwkundige constructies is in 2020 onderworpen aan een inspectie en inventarisatie conform de daarvoor geldende richtlijn (NEN2767).

Beleidskaders

Er is geen apart beleidskader voor het technisch beheer van civieltechnische kunstwerken. Veel van de kunstwerken maken deel uit van het wegennet, waardoor ook hier de wettelijke zorgplicht geldt. Om vast te stellen welk onderhoud minimaal nodig is, maakt Almelo gebruik van de landelijk gehanteerde normen voor conditiemetingen (NEN 2767-4 5). Voor de invulling van het beheer zijn beheerplannen opgesteld (najaar 2019). Het huidige Meerjaren Onderhouds- en Investeringsplan loopt tot 2025 en geeft een doorkijk tot 2040. We stemmen af met de stedelijke ontwikkelingsplannen.

Kwaliteit

Vanaf 2015 wordt gewerkt aan de verbetering van het planmatig beheer van civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies. Hierbij wordt een risicogestuurde aanpak gehanteerd, die in eerste instantie is gericht op de grote kunstwerken met bijbehorende grote risico’s. Mede door die aanpak verkeren de kunstwerken in goede of uitstekende staat.

Speerpunten

We blijven inzetten op het planmatig onderhoud en beheersing van de objecten. Enkele projecten zijn:
-    Groot onderhoud tunnels Nijreessingel. Voorbereiding in 2023

  • Vervangen Brug Schokland, voorbereiding en start in 2023

Financiële consequenties in de begroting

Civieltechnische kunstwerken

2023

2024

2025

2026

Vervangingsinvestering

1.172

1.172

1.172

1.172

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

-

41

82

123

Onderhoud

741

741

741

741

Bedragen x 1.000 euro

Openbare verlichting

Areaal

De belangrijkste onderdelen van de openbare verlichting zijn de lichtmast, armatuur en de lamp. De gemeente Almelo kent in totaal 15.754 masten, 16.753 armaturen en 17.278 lampen.

Beleidskaders

Kwaliteit

De grootschalige overgang naar LED verlichting geeft de kwaliteit van het areaal een flinke impuls. Er resteert nog een behoorlijke opgave, omdat de technische levensduur van 20 jaar veelal was overschreden. We liggen op schema om in 2023 af te ronden.

Speerpunten

We zetten het ingezette beleid tot versnelde overgang op LED verlichting voort en liggen mooi op schema. Ruim 11.000 verouderde armaturen zijn al/worden in de periode 2020-2023 vervangen voor nieuwe duurzame LED armaturen. Daarnaast wordt ingezet op een planmatige aanpak van het onderhoud en de vervanging van lichtmasten.

Financiële consequenties in de begroting

Openbare verlichting

2023

2024

2025

2026

Vervangingsinvestering

273

273

273

273

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

12

12

12

12

Onderhoud

188

188

188

188

Bedragen x 1.000 euro

Verkeersregelinstallaties (VRI)

Areaal

De gemeente Almelo heeft op dit moment 46 VRI’s. Daarnaast bezit de gemeente Almelo een dynamisch busstation, acht Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) en twee parkeerverwijssystemen (binnenstad en stadion).

Beleidskader

Kwaliteit

Een belangrijk deel van de VRI’s is nog verouderd. De kwaliteit van deze VRI’s is matig tot slecht. Ook in de komende jaren wordt een aantal van de verouderde VRI’s vervangen en daarmee verbeterd . Ook wordt gekeken om vervanging zoveel mogelijk gelijk op te laten gaan met groot onderhoud wegen, zodat de middelen zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden.
Een eerdere achterstand door aanbestedingsperikelen is weggewerkt.

Speerpunten

In de komende jaren is het beheer en onderhoud vooral gericht op een planmatige, meerjarige instandhouding en, waar nodig, verbetering van de technische en functionele (verkeerskundige) kwaliteit van de installaties.
In 2020 is gestart met de samenwerking met het bedrijfsleven met als doel het gehele pakket VRI’s, onderhoud en vervanging als één dienst op de markt te zetten (DAES). De eerste resultaten lieten zien dat er een fors langere doorlooptijd en fors hogere kosten zouden ontstaan, terwijl de gemeente onvoldoende ontlast werd. In 2022 is dit project daarom ‘on hold’ gezet en wordt de gemeente niet geconfronteerd met kostenoverschrijdingen. Momenteel zijn we met een sobere doorstart bezig.

In 2023 staat de uitrol van het vernieuwde systeem TINA-5, inclusief automaten, gepland. TINA-5 is het platform waarin alle VRI’s met elkaar informatie uitwisselen

Financiële consequenties in de begroting

Verkeersregelinstallaties

2023

2024

2025

2026

Vervangingsinvestering

756

756

756

756

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

-

50

108

166

Onderhoud

322

322

322

322

Bedragen x 1.000 euro

Deze pagina is gebouwd op 01/24/2023 11:54:13 met de export van 01/24/2023 10:59:27