In een brief van 8 juli 2022 geeft BZK de implementatiestrategie aan van het ‘Meerjarenplan Woo’ (VNG 22 april 2022) met eerste fasering. De implementatiestrategie is gebaseerd op categorieën of een deel van een categorie, voor alle bestuursorganen tegelijk. Het gaat stapsgewijs, eerst de documenten uit de informatiecategorie aanleveren van de eerste fase, dan wordt in overleg met de organisatie gekeken hoe het digitaal werkt, om het via PLOOI te ontsluiten. Er wordt voor de eerste fase in 2023 gefocust op vier categorieën, van de ervaringen wordt geleerd en aanpassingen worden doorgevoerd. Nadat deze vier categorieën succesvol openbaar kunnen worden gemaakt op PLOOI wordt bepaald wanneer de gemeenten deze structureel aan moeten leveren.
Actief Openbaar maken
In het volgende overzicht A Openbaar maken uit eigen beweging staan de elf informatiecategorieën genummerd weergegeven met erachter uit de Woo het artikel, lid en onderdeel. De derde kolom ‘wat’ een korte omschrijving. De vierde kolom ‘Openbaar Almelo site’ meldt of het al op onze website openbaar wordt gemaakt. De kolom daarna ‘Openbaar Landelijk Wep-ORI’ geeft inzicht of het al volgens de Wet elektronische publicaties (Wep) openbaar wordt gemaakt op overheid.nl of via openraadsinformatie.nl (ORI) de website van de pilot voor de Woo. Tot slot de laatste kolom geeft aan of het openbaar op PLOOI staat of wanneer het is gepland. Voor 2023 staat in deze laatste kolom bij vier informatiecategorieën ‘plan 2023’. Dit zijn de start categorieën of een deel ervan. Als deze gerealiseerd zijn zal het woord plan eraf gaan. U kunt dan zelf op PLOOI eenvoudig de informatie vinden evenals van andere gemeenten en bestuursorganen. Een uitgebreider overzicht staat in de bijlage.
A. Openbaar maken uit eigen beweging (in de bijlage staat een uitgebreider overzicht)
Informatiecategorie | Art. 3.3 | Wat | Openbaar | Openbaar | Openbaar |
---|---|---|---|---|---|
1 Wet- en regelgeving | 1.a en b | Algemeen verbindende voorschriften en besluiten | Ja | Ja Wep-ORI | Plan p.m. |
1.c | Ontwerp regelgeving met adviesaanvraag en advies | Ja | Ja ORI | Plan p.m. | |
2 Organisatiegegevens | 1.d | Inzicht organisatie met taken en bevoegdheden | Ja | Ja Wep | Plan p.m. |
1.e | Bereikbaarheid organisatie en hoe informatie te krijgen | Ja | Ja ORI | Plan 2023 | |
3 Raadsstukken | 2.a | Ingekomen stukken raad, geen individuele gevallen | Ja | Ja ORI | Plan p.m. |
2.c | Openbare vergaderstukken, verslagen raad en organen | Ja | Ja ORI | Plan 2023 | |
4 Bestuursstukken | 2.d | Openbare agenda’s & besluitenlijsten van college B&W | Nee&ja | Nee&Ja ORI | Plan p.m. |
5 Adviezen van adviescolleges | 2.e | Adviezen met adviesaanvragen | Nee, tenzij bij besluit | Dan ORI | Plan p.m. |
6 Convenanten | 2.f | Convenanten van bestuursorgaan met andere partij | Plan | Plan | Plan 2023 |
7 Jaarplannen en -verslagen | 2.g | Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen | Ja | Ja ORI | Plan p.m. |
8 Woo-verzoeken | 2.i | Schriftelijke verzoeken, beslissingen en verstrekte informatie | Kan in 2022 | Dan ORI | Plan 2023 |
9 Onderzoeken | 2.j | Op verzoek bestuursorgaan gemaakte onderzoeksrapporten | Nee, tenzij bij besluit of reken-kamer | Dan ORI | Plan p.m. |
10 Beschikkingen | 2.k | Beschikkingen volgens de Algemene wet bestuursrecht | Nee | o.a. Wep | Plan p.m. |
2.h | Verplichtingen tot subsidies, tenzij met een beschikking | Globaal | o.a. Wep | Plan p.m. | |
11 Klachten | 2.l | Schriftelijke oordelen in klachtprocedures als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht | Nee | Nee | Plan p.m. |
- Openbaar Almelo site = via de website van de gemeente.
- Wep = Wet elektronische publicaties, via Overheid.nl en aparte software en handelingen.
- ORI = openraadsinformatie.nl de pilot voor openbaarmaking voor de Woo, ca. 265 gemeenten aangesloten
- PLOOI = platform open overheidsinformatie, is in ontwikkeling, zodra gereed kan volgens het Meerjarenplan Woo’ (VNG 22 april 2022), fasegewijs openbaarmaking uit eigen beweging plaatsvinden. Achter ‘ Plan’ is nu is alleen 2023 voorzien.
Openbaar maken op verzoek
Wat ook in het ‘Meerjarenplan Woo’ is opgenomen is de behandeling van Woo-verzoeken. Nadat het werkproces is heringericht zal vanaf 2023 de juiste informatie over het al dan niet afhandelen binnen de daarvoor geldende termijn beschikbaar komen.
De komende jaren krijgen alle gemeenten de tijd om aan de verplichtingen van de Woo te gaan voldoen. Via de openbaarheidsparagraaf wordt landelijk gemonitord via overzicht B Passieve openbaarmaking. Daarin staat opgenomen na de kolom ‘gemeente Almelo, jaarlijks’, in vier kolommen de verwachting van het Rijk in percentages van het aantal gemeenten dat in beeld hebben, hoe tijdig en of het via contact met de verzoeker de Woo verzoeken weet te behandelen. De gemiddelde afhandelingstermijn van het Rijk was in 2021 161 dagen volgens het recent verschenen rapport ‘Ondraaglijk traag’ (28 januari 2022), dus een belangrijke weg te gaan.
B. Passieve openbaarmaking
Woo-verzoeken | Gemeente Almelo, jaarlijks | Half jaar na inwerking- treding Woo | Een jaar na inwerking- treding Woo | Twee jaar na inwerking- treding Woo | Vijf jaar na inwerking- treding Woo |
---|---|---|---|---|---|
Aantal Wob/Woo-verzoeken ontvangen jaarlijks | 40 | ||||
Behandeld door gemeenten binnen de in de wet gestelde beslistermijn, in % | 50% | 50% | 60% | 80% | 100% |
Het aantal waarbij contact is met verzoeker over precisering, prioritering en behandeltermijn, schriftelijk bevestigen, in % | Nog niet geregistreerd | 10% | 20% | 40% | 50% |
De Woo-contactpersoon zorgt in de eerste plaats dat de informatieverzoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie krijgt, mits deze al openbaar is. Het aantal klantcontacten dat hierover gaat wordt wellicht aan het overzicht toegevoegd. Als de informatie nog niet openbaar is kan via een Woo-verzoek dit al dan niet afhankelijk van het verzoek en de uitzonderingsgronden die van toepassing zijn worden geleverd. Aan het overzicht is toegevoegd het aantal Woo verzoeken dat gemiddeld jaarlijks wordt verwacht, op basis van de Wob-verzoeken.
Het aantal Woo-verzoeken waarbij contact is opgenomen met verzoeker, is in lijn met artikel 4.2a van de Woo als indicator toegevoegd. De zogenaamde informele aanpak leidt tot lagere afhandelingskosten, snellere doorlooptijden en grotere tevredenheid bij verzoeker en behandelend ambtenaar. Aangezien volgens de Woo de behandeltermijn voor verdaging van vier naar twee weken is ingekort, kan dit in hoge mate bijdragen aan tijdige behandeling en ook grotere tevredenheid bij de verzoeker. Wat past bij de doelstellingen van de Woo met de menselijke maat.