Basisbegroting

Bestuur en ondersteuning

Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2021

2022

2023

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

5.787

7.234

3.967

0.2 Burgerzaken

2.432

2.658

2.163

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

6.712

4.353

4.812

0.4 Overhead

32.252

29.115

35.443

0.5 Treasury

-225

351

-1.012

0.61 OZB woningen

702

759

808

0.62 OZB niet-woningen

124

97

92

0.63 Parkeerbelasting

86

42

43

0.64 Belastingen overig

383

335

202

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

10

-

-

0.8 Overige baten en lasten

341

2.014

6.637

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

53

100

100

Totaal lasten

48.656

47.057

53.255

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2021

2022

2023

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

-468

-

-

0.2 Burgerzaken

-1.097

-833

-740

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-6.736

-5.413

-5.018

0.4 Overhead

-3.784

-1.655

-4.094

0.5 Treasury

-10.149

-3.501

-2.730

0.61 OZB woningen

-10.583

-10.636

-10.874

0.62 OZB niet-woningen

-13.344

-13.662

-14.382

0.63 Parkeerbelasting

-1.432

-2.034

-1.694

0.64 Belastingen overig

-154

-194

-230

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-183.786

-188.019

-200.994

0.8 Overige baten en lasten

-467

-288

-276

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

-

-

-

Totaal baten

-232.000

-226.232

-241.033

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2021

2022

2023

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

5.319

7.234

3.966

0.2 Burgerzaken

1.335

1.825

1.423

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-24

-1.060

-206

0.4 Overhead

28.468

27.460

31.349

0.5 Treasury

-10.374

-3.150

-3.742

0.61 OZB woningen

-9.881

-9.877

-10.065

0.62 OZB niet-woningen

-13.220

-13.565

-14.291

0.63 Parkeerbelasting

-1.346

-1.992

-1.650

0.64 Belastingen overig

229

141

-28

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-183.777

-188.019

-200.994

0.8 Overige baten en lasten

-126

1.727

6.361

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

53

100

100

Totaal saldo

-183.345

-179.176

-187.777

Bedragen x 1.000 euro

Reserves

Werkelijk

Begroting

Begroting

2021

2022

2023

Storting reserves

23.117

15.442

4.917

Onttrekking reserves

-8.386

-8.479

-2.489

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen
0.1 Bestuur
Voor het beschermd wonen is Almelo de centrumgemeente. De uitgaven en (rijks-) inkomsten lopen via onze gemeente. Na afloop van het jaar vindt een eindafrekening plaats. Het saldo van uitgaven en inkomsten wordt verdeeld tussen Almelo en de vijf andere regiogemeenten. In 2022 wordt in totaal 3,19 miljoen euro uitbetaald aan de andere gemeenten. Dit verklaart het verschil in lasten op dit taakveld vrijwel geheel. Op het moment dat de eindafrekening over 2022 bekend is zal de begroting 2023 bij de tussentijdse rapportages worden gewijzigd.

0.2 Burgerzaken
De verwachte opbrengsten leges burgerzaken en de verwachte Rijksafdrachten zijn geactualiseerd. Als gevolg van een lager aantal reisdocumenten en rijbewijzen dat zal gaan verlopen, is er sprake van een daling van de legesopbrengsten. Hier staat een daling van de lasten tegenover, maar die daling compenseert het verlies aan inkomsten niet volledig. Verder was in 2022 incidenteel 250.000 euro beschikbaar gesteld om bouwdossiers te digitaliseren.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Vanaf 2023 houden wij rekening met een stijging van de kosten voor verzekeringspremies met 100.000 euro. Het overige verschil aan de lastenkant wordt voornamelijk veroorzaakt door kapitaallasten. Voor de batenkant geldt dat bij de voorjaarsrapportage 2022 de incidentele verkoopopbrengsten van de verkoop het pand aan de Huttenweg 2 in de begroting 2022 zijn verwerkt. Dit verklaart een verschil van circa 355.000 euro. De resterende verschillen op dit taakveld worden voornamelijk verklaard door de indexatie van baten (huurinkomsten) en lasten.

0.4 Overhead
De hogere lasten in 2022 op dit taakveld worden met name verklaard door de bijstelling van de salarissen en sociale lasten op basis van de verwachte premieontwikkeling en de Cao voor gemeenteambtenaren. Verder zijn de kapitaallasten van bestaande investeringen en de stelposten voor kapitaallasten meerjarig doorgerekend.

In de begroting 2023 zijn een aantal autonome ontwikkelingen verwerkt op dit taakveld. De gemeente Almelo is eigenrisicodrager voor de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Voor het risico van het eigenrisicodragerschap voor de WGA hebben wij een verzekering afgesloten. Vanaf 2023 is hiervoor een bedrag van 310.000 euro opgenomen. Een bedrag van 850.000 euro structureel is geraamd in verband met de prijsstijgingen van gas en de verwachte verhoging van de verzekeringspremies. In 2023 is 150.000 euro incidenteel beschikbaar gemaakt voor de implementatie van een nieuw financieel systeem.
Voor de centralisatie van huisvesting uitvoering fysiek is eerder reeds structureel 350.000 euro beschikbaar gesteld (RAAD-6996 ).

In deze begroting stelt het college een aantal intensiveringen voor die op taakveld 0.4. zijn verwerkt:

  • 80.000 euro structureel voor websitebeheer www. almelo.nl
  • 125.000 euro ten behoeve van extra capaciteit control
  • 150.000 euro structureel voor branding en recruitment
  • 170.000 euro voor 2023 en 2024 en vanaf 2025 90.000 euro voor young professionals financiën
  • 250.000 euro voor versterking van de lobbyfunctie

Ook wordt vanaf 2023 een totaal werkbudget van in totaal 2 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld om de programma's effectief uit te voeren. In de meicirculaire 2021 zijn meerjarig middelen beschikbaar gesteld voor de Wet Open Overheid oplopend van 153.000 euro in 2022 naar 215.000 in het jaar 2025.

0.5 Treasury
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. De gemeentelijke liquiditeitspositie is in de afgelopen periode verbeterd, voornamelijk als gevolg van de verkoopresultaten van de grondexploitaties en de incidentele dividendopbrengst van Cogas in 2021. Dit maakt dat een tweetal leningen die in 2021 en 2022 zijn afgelost, niet opnieuw gefinancierd hoefden te worden. Ook in 2023 verwachten wij nog geen nieuwe langlopende leningen aan te hoeven trekken. Ten opzichte van de begroting 2022 (tot en met voorjaarsrapportage) leidt dit tot een rentevoordeel van ongeveer 600.000 euro. De omslagrente waarmee de externe rentebaten en rentelasten wordt verdeeld over de taakvelden is 1,0%. Omdat deze omslagrente op dit moment hoger ligt dan het saldo van rentebaten en rentelasten, ontstaat er op het taakveld Treasury een renteresultaat. Het resterende verschil aan de lastenkant wordt hierdoor verklaard. Voor een nadere toelichting op de rentelasten en de doorverdeling daarvan verwijzen wij naar de paragraaf financiering.
Het verschil in baten wordt vrijwel volledig verklaard doordat er in de voorjaarsrapportage 2022 incidenteel hogere dividendontvangsten van de Bank Nederlandse Gemeenten (173.000 euro) en Twence (597.000 euro) zijn geraamd.

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen
De OZB-opbrengsten worden jaarlijks aangepast aan de areaaluitbreiding en inflatie, waarbij rekening wordt gehouden met de waardestijging of -daling van het onroerend goed.

0.63 Parkeerbelasting
In het coalitieakkoord is opgenomen om het parkeerbeleid te verbeteren en hiervoor 300.000 euro per jaar beschikbaar te stellen. We vragen de ondernemers om hiervoor met plannen te komen. In deze begroting gaan wij ervan uit dat de parkeerinkomsten als gevolg hiervan 300.000 euro per jaar lager uitvallen. Verder zijn de parkeeropbrengsten structureel met 40.000 euro verlaagd. We zien een afname van het aantal parkeerabonnementen en tegoedkaarten. Als gevolg van corona hebben veel bedrijven abonnementen opgezegd en dit effect lijkt blijvend. Datzelfde geldt voor de tegoedkaarten die door de ondernemers in het centrum minder worden afgenomen.

0.64 Belastingen overig
De opbrengsten uit precariobelasting zijn met 25.000 euro verhoogd, conform de besluitvorming bij de perspectiefnota 2021.

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering en de overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn verwerkt conform de meicirculaire 2022 (RAAD-7270 ).

0.8 Overige baten en lasten
Op dit taakveld zijn de reserveringen voor loon- en prijscompensatie, de mutaties op de behoedzaamheidsstelpost en de reserveringen uit de meicirculaire 2022 gemeentefonds verwerkt. In de begroting 2023 is op basis van de historische onderuitputting op kapitaallasten een stelpost onderuitputting kapitaallasten van 960.000 euro opgenomen.

Reserves

Zie 6.2.4 Overzicht reserves en voorzieningen

Deze pagina is gebouwd op 01/24/2023 11:54:13 met de export van 01/24/2023 10:59:27