Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
5 Sport, cultuur en recreatie | |||
5.1 Sportbeleid en activering | 3.995 | 4.035 | 4.045 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.577 | 1.040 | 1.152 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.213 | 2.994 | 4.127 |
5.4 Musea | 72 | 59 | 46 |
5.5 Cultureel erfgoed | 66 | 84 | 51 |
5.6 Media | 2.103 | 2.040 | 2.094 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5.931 | 6.652 | 7.514 |
Totaal lasten | 16.955 | 16.904 | 19.028 |
Bedragen x 1.000 euro
Baten per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
5 Sport, cultuur en recreatie | |||
5.1 Sportbeleid en activering | -170 | -40 | - |
5.2 Sportaccommodaties | -824 | -211 | -217 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -73 | -54 | - |
5.4 Musea | - | - | - |
5.5 Cultureel erfgoed | - | - | - |
5.6 Media | - | - | - |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -95 | - | - |
Totaal baten | -1.162 | -305 | -217 |
Bedragen x 1.000 euro
Saldo per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
5 Sport, cultuur en recreatie | |||
5.1 Sportbeleid en activering | 3.824 | 3.995 | 4.045 |
5.2 Sportaccommodaties | 753 | 829 | 935 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.140 | 2.941 | 4.127 |
5.4 Musea | 72 | 59 | 46 |
5.5 Cultureel erfgoed | 66 | 84 | 51 |
5.6 Media | 2.103 | 2.040 | 2.094 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5.836 | 6.652 | 7.514 |
Totaal saldo | 15.794 | 16.600 | 18.812 |
Bedragen x 1.000 euro
Verschillen
5.1 Sportbeleid en activering
Het verschil in de baten heeft betrekking op een incidentele subsidie voor het lokaal sportakkoord, die in 2021 en 2022 ontvangen is.
5.2 Sportaccommodaties
De hogere lasten in de begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 worden grotendeels verklaard door de incidentele aframing in 2022 van de stelposten kapitaallasten sport en de gefaseerde stijging van deze stelposten in 2023.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De extra beleidsinzet op het gebied van cultuur wordt vanaf 2023 toegerekend aan dit taakveld. Ook wordt in 2023 incidenteel 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een fonds voor sport, kunst en cultuur. Het verschil aan de batenkant houdt verband met de ontvangen subsidie in het kader van de provinciale regeling cultuurmakelaars, die bij de voorjaarsrapportage in de begroting 2022 is verwerkt.
5.4 Musea
De daling van de lasten komt door de aflopende subsidie aan het Stadsmuseum Almelo. De bezuiniging ten opzichte van 2020 bedraagt 15.000 euro in 2021, 35.000 euro voor 2022, en voor 2023 de daaropvolgende jaren 50.000 euro.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De hogere lasten in de begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 worden grotendeels verklaard door de stijging van de salariskosten. Deze stijging wordt veroorzaakt door de implementatie van het organisatieplan Dagelijks Beheer. Diverse (onderhouds)werkzaamheden binnen het openbaar groen en de recreatieve voorzieningen worden hierbij door medewerkers in dienst van de gemeente uitgevoerd waar voorheen dit via inhuur plaatsvond. De aframing van deze inhuurbudgetten heeft binnen diverse taakvelden plaatsgevonden waardoor binnen dit taakveld per saldo een stijging van de lasten zichtbaar wordt.
Daarnaast wordt de stijging van de lasten verklaard door de jaarlijkse oploop van de stelposten voor kapitaallasten van investeringen in speeltoestellen/sportvoorzieningen, tractie en groen
In het kader van de transformatie van Soweco naar Ontplooj heeft het college het lokaal inrichtingsplan voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vastgesteld. Deze wijziging was echter bij de voorjaarsrapportage 2022 nog niet verwerkt.