Jaarlijks, in de voorbereiding op de programmabegroting, inventariseren wij de risico’s in relatie tot onze verbonden partijen. De uitkomsten van de risicoscores zijn afgezet tegen de hoogte van ons financieel belang met de verbonden partij. De afweging van het organisatierisico en het financieel belang leidt uiteindelijk tot een totaal risicoscore van de verbonden partij. Ten opzichte van de begroting 2022 zijn er wijzigingen in de risicoscores aangebracht. Over het algemeen zien wij een afname van de risico's bij onze verbonden partijen.
Situationele sturing en toezicht
Op basis van de classificatie van het risico van de verbonden partij passen wij maatwerk toe in het toezicht op de externe relaties. Hierbij onderscheiden wij de volgende drie toezichtregimes: minimaal toezicht, basis toezicht en verhoogd of intensief toezicht.
Verbonden partij | Risico score organisatie | Financieel belang | Risico score totaal | Mutatie risico score | Toezicht regime |
---|---|---|---|---|---|
Twence | Hoog | Gemiddeld | Hoog | ─ | Intensief |
Omgevingsdienst Twente | Midden | Groot | Hoog | ↑ | Intensief |
Samen Twente | Hoog | Gemiddeld | Midden | ─ | Basis |
Recreatieschap Twente | Hoog | Gemiddeld | Midden | ─ | Basis |
Regionaal Bedrijventerrein Twente | Midden | Groot | Midden | ─ | Basis |
Veiligheidsregio Twente | Midden | Gemiddeld | Midden | ─ | Basis |
Ontplooj | Midden | Gemiddeld | Midden | ─ | Basis |
Sportbedrijf Almelo | Hoog | Gemiddeld | Midden | ─ | Basis |
Stadsbank Oost Nederland | Midden | Klein | Midden | ─ | Minimaal |
Industriegebouw Maatschappij | Laag | Groot | Laag | ↓ | Basis |
Twente Milieu | Laag | Gemiddeld | Laag | ─ | Basis |
Cogas | Laag | Gemiddeld | Laag | ─ | Basis |
Euregio | Laag | Klein | Laag | ─ | Minimaal |
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente | Laag | Klein | Laag | ─ | Minimaal |
Bank Nederlandse Gemeenten | Laag | Klein | Laag | ─ | Minimaal |
Openbaar Lichaam Crematoria Twente | Midden | Klein | Laag | ─ | Minimaal |
Toelichting
Wij geven hier een toelichting op de verbonden partijen met een risico score hoog:
Twence
Het risicoprofiel van Twence blijft in de categorie "hoog". Eén van de oorzaken is het nieuw afgesloten afvalleverings- en verwerkingscontract. Ten aanzien van het nieuwe leveringscontract hebben de gemeente Almelo en andere deelnemende gemeenten in Twence, diverse bezwaren geuit. Er bestaan nog steeds grote twijfels over de rechtmatigheid van dit contract. Een concurrent van Twence (afvalverwerkingsbedrijf AVR) heeft een bodemprocedure gestart en eist dat de 15 aandeelhoudende gemeenten in Twence de verwerking van hun afval via een openbare aanbesteding contracteren. Of het nieuw afgesloten contract juridisch standhoudt zal op z'n vroegst in het voorjaar 2023 blijken; waarna voor alle partijen uiteraard een hoger beroep open staat.
Na een externe bemiddeling eind 2021 is in het voorjaar van 2022 door alle aandeelhoudende gemeenten besloten tot het ondernemen van een nieuwe verkooppoging waarmee wordt beoogd de aandelen van de gemeenten Almelo, Oldenzaal en Twenterand te verkopen. Dit proces is bij het schrijven van de begroting 2023 nog in volle gang. Een voorspelling c.q. verwachting geven over de uitkomst van deze verkooppoging is niet mogelijk. Almelo blijft zich, net als in voorgaande jaren, onverkort inzetten om het eigenaarschap van Twence Holding B.V. te beëindigen conform de wens van de gemeenteraad uit 2015.
Omgevingsdienst Twente
Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst Twente is het afgelopen jaar gestegen van ''midden" naar de categorie "hoog". Bij de oprichting van de ODT heeft de gemeente Almelo robuust ingebracht, in tegenstelling tot aantal andere gemeenten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de uitvoeringscapaciteit voor Almelo is gebruikt voor andere deelnemers. Dit heeft geleid tot flinke achterstanden bij Almelo. Daarnaast bleef de uitvoering binnen het (milieuspecialistisch) pluspakket achter bij de programmering. Voor het komend jaar wordt er vanuit de bestemmingsreserve extra budget beschikbaar gesteld voor uitbreiding van de capaciteit, om de in het verleden ontstane werkvoorraad over een periode van twee jaar deels te verlagen. Het risico op niet realiseren van de productie aantallen blijft reëel.
De invoering van de Omgevingswet in inmiddels meerdere keren uitgesteld en staat nu gepland voor begin 2023. De ontwikkelingen rondom het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) zijn aanleiding geweest voor dit uitstel. De vraag naar producten in de vraaggestuurde programma’s Vergunningen en Advies blijft onverminderd hoog. De huidige achterstanden zijn onverminderd hoog voor een OD, hetgeen impact kan hebben op de bedrijfsprocessen, en kan leiden tot vertraging in de vergunningsverlening.