Paragrafen

Dienstverlening

  • Zorgen dat wij op 1 januari 2023 klaar zijn voor de invoering van de Omgevingswet en de WKB (Wet Kwaliteitsborging). De invoer van de Omgevingswet en WKB is de afgelopen jaren verschillende keren uitgesteld. De invoerdatum is nu 1 januari 2023. De 1 e kamer kan als “noodremconstructie” medio oktober 2022 deze invoerdatum alsnog uitstellen. Dit kan gebeuren als de noodzakelijke landelijke ICT voorziening het DSO (digitaal stelsel omgevingsvergunning) hiervoor (nog) niet van voldoende kwaliteit is. De Omgevingswet vervangt 26 huidige wetten m.b.t. de ruimtelijke ordening. Het moet onder andere de klantgerichtheid verhogen en de afhandeling van vergunningaanvragen vereenvoudigen. Bij de WKB wordt het beoordelen van de constructieve kwaliteit van bouwwerken niet meer door de gemeente uitgevoerd maar door in de markt aanwezige kwaliteitborgers (dit is te vergelijken met de APK plicht voor voertuigen, die ook door de markt wordt uitgevoerd). Voorlopig is het de bedoeling hiermee met relatief eenvoudige bouwwerken (gevolgklasse 1) te starten en dit in de jaren daarna uit te breiden naar meer complexe bouwwerken (gevolgklasse 2 en 3).
  • Invoeren van een nieuw gemeentelijke website, waarbij meer flexibiliteit aanwezig is om de dienstverlening beter op basis van onze eigen wensen te kunnen inrichten. Ook aandacht voor gemeentelijke projecten en beleid evenals de marketingfunctie, die nu op de website vrijwel ontbreken, krijgen een duidelijk betere positie.
  • Nog beter digitaal toegankelijk maken van onze online diensten en teksten. Door digitale toegankelijkheid kunnen mensen met een beperking (kleurenblind, doof, minder leesvaardig, etc.) onze digitale diensten ook gebruiken. Dit gaat over globaal 4.5 miljoen Nederlanders.
  • Verdere uitvoer van een meerjarig project gericht op eenvoudig (zogenaamd B1) taalgebruik. Te beginnen bij onze brieven en andere communicatie met onze inwoners en bedrijven. Maar later ook uit te breiden naar andere documenten, zoals bv beleidsstukken.
  • Uitvoeren van het investeringsplan sociaal domein, aan de hand van de opgestelde strategische visie op digitalisering in het sociaal domein. Onderdelen hiervan zijn het papierloos werken, versterken van het proces- en zaakgericht werken binnen het sociaal domein en het digitaliseren van zowel interne processen alsmede diensten/producten naar inwoners zoals bv het vervangen van de huidige fysieke inkomstenbriefjes door een digitale versie hiervan.
  • Uitbreiden van onze dienstverlening met behulp van elektronische formulieren. Door de inzet van deze formulieren kunnen nu veel binnenkomende ongestructureerde mails worden vervangen door gestructureerde formulieren. Inclusief een mogelijke digitale betaalmogelijkheid in het formulier, indien dat van toepassing is. Het resultaat is dat dienstverlening goedkoper en sneller georganiseerd kan worden.
  • Verbeteren van de meervoudige en complexe dienstverlening, waarbij meerdere gemeentelijke onderdelen bij de realisatie van deze dienstverlening een rol hebben. Onder andere door het versterken van een centrale regiefunctie hierop en de invoer van een centraal geautomatiseerd bewakingssysteem hiervoor (ticketsysteem).
  • Vervolgen van het verbeteren van de bedrijfsmatige sturing op de dienstverlening en daarmee beter zicht te ontwikkelen op de geleverde aantallen en de bijbehorende onderliggende processen.
Deze pagina is gebouwd op 01/24/2023 11:54:13 met de export van 01/24/2023 10:59:27