Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
6 Sociaal domein | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 6.460 | 11.937 | 8.302 |
6.2 Wijkteams | 4.502 | 4.975 | 5.046 |
6.3 Inkomensregelingen | 54.737 | 49.470 | 50.276 |
6.4 Begeleide participatie | 13.809 | 12.473 | 13.015 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 4.504 | 5.415 | 5.039 |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | 3.145 | 3.382 | 3.842 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 25.697 | 24.310 | 24.323 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 28.122 | 26.978 | 30.287 |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | 13.494 | 14.569 | 15.546 |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | 9.087 | 9.542 | 11.042 |
Totaal lasten | 163.558 | 163.051 | 166.720 |
Bedragen x 1.000 euro
Baten per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
6 Sociaal domein | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -84 | -5.228 | -40 |
6.2 Wijkteams | - | - | - |
6.3 Inkomensregelingen | -47.564 | -36.911 | -37.558 |
6.4 Begeleide participatie | -527 | - | - |
6.5 Arbeidsparticipatie | -80 | - | - |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | -24 | - | - |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -984 | -950 | -950 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 38 | - | 3 |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | -9 | -898 | -690 |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | - | -12 | -12 |
Totaal baten | -49.233 | -43.999 | -39.247 |
Bedragen x 1.000 euro
Saldo per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
6 Sociaal domein | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 6.376 | 6.708 | 8.262 |
6.2 Wijkteams | 4.502 | 4.975 | 5.046 |
6.3 Inkomensregelingen | 7.174 | 12.559 | 12.718 |
6.4 Begeleide participatie | 13.282 | 12.473 | 13.015 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 4.424 | 5.415 | 5.039 |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | 3.121 | 3.382 | 3.842 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 24.714 | 23.360 | 23.373 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 28.160 | 26.978 | 30.290 |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | 13.485 | 13.671 | 14.855 |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | 9.087 | 9.531 | 11.030 |
Totaal saldo | 114.325 | 119.052 | 127.473 |
Bedragen x 1.000 euro
Verschillen
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
De coalitieakkoord middelen voor Sociaal en vitaal van 1 miljoen euro structureel zijn vanaf 2023 op dit taakveld begroot. Ook worden de wijkbudgetten structureel verhoogd met 200.000 euro.
Het verschil bij de baten en lasten wordt grotendeels verklaard door incidentele projecten in 2022, onder andere voor de opvang van vluchtelingen van 4,6 miljoen euro, inburgering van 449.000 euro en de leefstijlmakelaar voor 74.000 euro.
6.3 Inkomensregelingen
We verwachten voor de Participatiewet, conform de stijging van het macrobudget in 2023, een hogere uitkering in 2023 ten opzichte van 2022. De lasten zijn per saldo hoger in 2023 omdat de begrote lasten van 1,4 miljoen euro voor schuldhulpverlening (inclusief de structurele formatie voor de schuldenspecialisten), zijn overgeheveld van taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ naar 6.3 Inkomensregelingen. Dit volgens de nieuwe Informatie voor Derden (Iv3) voorschriften van het Rijk.
6.4 Begeleide participatie
Het budget voor begeleide participatie is geactualiseerd op basis van de meicirculaire 2022 van het gemeentefonds.
In het kader van de transformatie van Soweco naar Ontplooj heeft het college het lokaal inrichtingsplan voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vastgesteld en de raad begin 2022 geïnformeerd over de vaststelling van dit inrichtingsplan. De lokale inrichting zorgt ervoor dat de budgetten op enkele hoofdtaakvelden muteren. Het gaat daarbij om hoofdtaakvelden Bestuur en ondersteuning, Verkeer en vervoer, Sport, cultuur en recreatie en Sociaal domein.
6.5 Arbeidsparticipatie
Het budget voor arbeidsparticipatie is geactualiseerd op basis van de meicirculaire 2022 van het gemeentefonds. Verder is het budget van inburgering overgeheveld naar taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie volgens de Iv3-voorschriften. Het overige verschil wordt verklaard door mutaties in de toerekening van apparaatskosten aan het taakveld.
6.6 Maatwerkvoorziening (Wmo)
Wij verwachten op basis van een lopende aanbesteding voor Wmo-hulpmiddelen hogere uitgaven vanaf 2023. Ook voorzien wij dat de uitgaven voor woningaanpassingen door de vergrijzing zullen stijgen ten opzichte van 2022.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
De begroting is geactualiseerd conform de uitgangspunten in hoofdstuk 3.2 Financieel meerjarenperspectief. We zijn uitgegaan van een gelijkblijvende zorgvraag en een tariefstijging van 5%.
De lasten zijn 1,4 miljoen euro naar beneden bijgesteld doordat schuldhulpverlening (inclusief de structurele formatie voor de schuldenspecialisten), zijn overgeheveld van taakveld 6.3 Inkomensregeling. Dit volgens de nieuwe Informatie voor Derden (Iv3) voorschriften van het Rijk.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
De begroting is geactualiseerd conform de uitgangspunten in hoofdstuk 3.2 Financieel meerjarenperspectief. We zijn uitgegaan van een gelijkblijvende zorgvraag en een tariefstijging van 5%.
De totale uitgaven van de lichtere vormen van Jeugdzorg, zoals behandeling en begeleiding, stijgen ten opzichte van 2022 door hogere kosten per indicatie.
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
De begroting is geactualiseerd conform de uitgangspunten in hoofdstuk 3.2 Financieel meerjarenperspectief. We zijn uitgegaan van een gelijkblijvende zorgvraag bij beschermd wonen en een tariefstijging van 5%.
Verder is de begroting voor Veilig Thuis Twente naar boven bijgesteld.
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
De begroting is geactualiseerd conform de uitgangspunten in hoofdstuk 3.2 Financieel meerjarenperspectief. We zijn uitgegaan van een hogere zorgvraag en een tariefstijging van 5%.
De uitgaven voor de zwaardere vormen van Jeugdzorg stijgen omdat we meer cliënten hebben met steeds duurder wordende zorg. Deze kosten werken door in de begrotingen voor aankomende jaren.